Opis

Wstęp


Earth 2140 jest pierwszą grą z serii Earth. Jest ona także drugim projektem Reality Pump (mimo, iż wtedy studio się tak nie nazywało). Gra została wydana w 1997 roku, rok po premierze Polan. Earth 2140 to dwuwymiarowy RTS, w którym mamy możliwość zagrać dwoma stronami konfliktu: ED i UCS.


Rozgrywka


W grze mamy do wyboru dwie kampanie, jak się pewnie domyślacie kampanie ED i UCS. Misje rozgrywają się w różnych częściach świata. ED zaczyna od Europy, a kończy na Ameryce Północnej, a UCS dokładnie na odwrót. Gra w Eartha 2140 jest na dzień dzisiejszy bardzo prosta i nieskomplikowana. Każda misja polega mniej więcej na tym samym, a mianowicie na zniszczeniu wroga. Czasem ten cel ukryty jest pod innym, np. przejmij złoża, lub zniszcz centrum naukowe w bazie wroga :). Tak czy inaczej w grę gra się świetnie, a ciągłe dokopywanie wrogowi wcale nie nudzi. W ostatnich misjach nie jest to wcale takie proste, ponieważ wróg buduje setki jednostek, a jego baza jest często dosłownie zastawiana jednostkami. Aby móc wybudować swoją armię musimy rozpocząć wydobycie surowców. W tym celu budujemy kopalnie, rafinerie, a między nimi kursuje transporter. Wydobycie wygląda tak jak w ED w Earth 2150. Do budowy armii służy fabryka pojazdów i piechoty – zależnie od rasy mamy cyborgi (UCS) lub androidy (ED). Pojazdy dzielą się na lekkie, średnie i ciężkie :]. W grze występuje też flota i przydatne lotnictwo. Szczególnie przydatne są helikoptery do transportu żołnierzy. Dzięki nim nie raz uda się nam wlecieć na tyły bazy wroga i poprzejmować najważniejsze budynki np. elektrownie. Po takim zabiegu wjazd do bazy od frontu nie stanowi problemu, ponieważ najgroźniejsze dla nas duże wieże już nie działają. Jeżeli jednak nie chce nam się kombinować równie dobrą metodą jest naprodukowanie dużej ilości jednostek i frontalny najazd na bazy. Takie ataki też mają swój urok. Ciekawym bajerem jest możliwość wezwania posiłków. Są one bardzo przydatne i często składają się z wartościowych jednostek. Ilość pojazdów w grze jest dość spora, jednostki są urozmaicone, każda rasa ma zupełnie inne zarówno jednostki i budynki, jest tylko kilka wspólnych np. transporter zasobów lub pojazd, z którego powstaje budynek. Czymś zupełnie niespotykanym jest możliwość przejmowania technologii przeciwnika. Jest także możliwość włączenia generałów, którzy w dość dobry sposób mogą przeprowadzić atak lub bronić bazy, podczas gdy my zajmujemy się inną sprawą. Takie dodatki znacznie podnoszą grywalność, która i tak jest w Earth 2140 bardzo wysoka.


Grafika


Jak na rok 1997 gra wygląda cudownie. Można ja uruchomić w rozdzielczości 800x600 :). Ładne plansze, bardzo fajne jednostki i budynki, ciekawe efekty wybuchów – nie ma się do czego przyczepić. Earth 2140 wygląda lepiej niż C&C Tiberian Sun!


Muzyka


Soundtrack w roku 1998 podobał mi się bardzo, teraz mnie śmieszy…, ale mogę powiedzieć, że jest ok, a do gry nawet fajnie pasuje. Z tego, co pamiętam odgłosy są bardzo dobrze dobrane, niestety nie słyszałem ich już kilka lat, ponieważ gra nie obsługuje nowszych kart dźwiękowych.


Filmiki


Intro jest świetne, ładnie zrobione, długie i wciągające. Podczas gry tez występuje sporo filmików. Cut scenką jesteśmy nagradzani przed przejściem do kolejnej części mapy. Mimo iż film taki jest krótki, to sama idea jego umiejscowienia jest dobra.


Podsumowanie


W 1997 roku Earth 2140 łamał standardy, wprowadzając całkiem nowe oblicze RTSów. Teraz gra to niestety archaik. Mimo wszystko warto czasem przypomnieć sobie stare klimaty, bo grywalności 2140stce nie brakuje. Gra jest świetna! Na potwierdzenie tej tezy mogę powiedzieć, że powstały dwa Mission packi, wprowadzające nowe jednostki, budynki i niezliczoną ilość misji. Mission Packi zmieniły także muzykę i dodały kilka filmików. Earth 2140 + Mission Packi to dla każdego fana Eartha pozycja obowiązkowa.

 

Rosic


Cechy


• Nowatorskie pomysły: inteligencja jednostek jest dość duża - zawsze dojadą do celu, przejmowanie budynków, możliwość nagrywania rozkazów - pomocne przy odsłanianiu terytorium.
• 54 ciekawe misje
• Możliwość gry w sieci dla 6 osób
• Rozdzielczość 640 x 480 lub 800 x 600 przy 65.000 kolorów
• Wspaniała ścieżka dźwiękowa
• polska wersja językowa


Wymagania sprzętowe


DOS


• Procesor Pentium lub kompatybilny
• 6 MB pamięci RAM
• 30 Mb wolnej przestrzeni na dysku twardym,
• SVGA/VESA 2.0 karta graficzna High Color 1MB RAM,
• CD-ROM x 2,
• Mysz,
• MS-DOS 6.x


Windows


• Procesor Pentium 90 Mhz lub kompatybilny,
• Minimum 16 MB pamięci RAM,
• 30 MB wolnej przestrzeni na dysku twardym,
• SVGA/VESA 2.0 karta graficzna High Color 1 MB RAM,
• CD-ROM x 4,
• Mysz,
• Windows 9.x


Optymalna konfiguracja


• Pentium 133 MHZ lub kompatybilny,
• 24 MB pamięci RAM,
• 170 MB wolnej przestrzeni na dydku twardym,
• SVGA/VESA 2.0 High Color karta graficzna
• 2 MB RAM, CD-ROM x 6,
• Mysz,
• Windows 9.x,
• Karty dźwiękowe: SoundBlaster Pro 16 / 32 / 64 lub Gravis Ultrasound/Max lub Windows Soundsystem, lub kompatybilna.