EDYTOR - CZYLI JAK ZROBIĆ WŁASNĄ MAPKĘ


Podstawy

Textury i Dodatki - Różne rodzaje wyglądu poszczególnych textur zależy od wybranego typu terenu. Najlepiej nie męczyć z nakładaniem textur na mapę tylko użyć generatora textur la o tym później Nazwy textur zaznaczone jako Blokada dzięki nim można zablokować np. Piasek 1 i później podczas automatycznego generowanie textur nie zostanie on użyty Warto także wiedzieć że na Piasku i Skałach nie da się budować. Suwak rozmiar służy do zmiany rozmiaru ilaści zamalowywanych kratek mapy, przyciski Wstaw d. i Usuń d. służą do wstawiania specjalnych dodatków na powierzchni ziemi, Auto gdy uruchomimy tę opcję podczas podnoszenia terenu textury będą się zmieniać na naszych oczach, przycisk dodatki służy do wstawiania dodatków w dowolnym miejscu.

Ukształtowanie - W zakładce ukształtowanie jest zestaw narzędzi do zmiany ukształtowania terenu mapy, ale o tym później. Należy się z nimi dobrze zapoznać.

Obiekty - Tu znajduje się masa przeróżnych rzeczy ruiny jednostki i budynki wszystkich stron. Obsługa tej zakładki jest zagmatwana nieraz mi się zdarzyło że ustawiałem sobie jedenastki tylko że zapomniałem przełączyć strony gracza do którego będzie należeć budynek/pojazd.

Tunele - Tu wstawiamy tunele mamy do wyboru masę różnych styli ścian. ST na tej zakładce parę dodatkowych opcji których nie będę opisywał

Specjalne - Tu można wstawiać drzewa, głazy, wraki i Mosty jest także możliwość "Wlewania" wody/lawy na mapę, a także uiszczania surowców.

Generator - Najlepszy ułatwiacz pracy dzięki niemu marzona wygenerować zburzenia a także całą mapę, dobrym pomysłem jest używanie generatora Tekstur dzięki niemu nie trzeba się męczyć z ręcznym nakładaniem, co nie oznacza że ręczne posmarowanie mapki texturami jest zbędne

To już koniec zakładek (wprawdzie jest jeszcze widok ale...) trzeba przejść do rzeczy, Tworzymy nową mapkę Menu>Nowy Wpisujemy nazwę mapki, która będzie wyświetlana podczas wyboru, dobrym nawykiem jest przed nazwą mapki dodawanie informacji w postaci ilości maksymalnej graczy np.: ( 2) nazwa mapy. Teraz nazwa pliku tu możesz wpisać co chcesz morze to być skrócona nazwa mapki. Typ terenu wybieramy ten który się najbardziej podoba warto też wiedzieć że na różnych terenach działają różne siły natury np.: w przedwiośniu możemy spotykać częste burze, długość nocy do dnia jest także różna dla różnych terenów ja wybieram przedwiośnie, wielkość tu powinna istnieć zasada im więcej tym lepiej ja np. nie lubię grać na małych mapka bo są po prostu za małe dla mnie muszą być durze albo bardzo durze jednak weźmy średnią. Także decydujemy o tym czy na mapie będą mogły występować statki zależy to od ilości wody jaką planujemy na mapce ja biorę żeby były, Lawa czy woda, jasne że woda lawa do typu terenu przedwiośnie zupełnie nie pasuje tu trawa przebija się przez śnieg nad brzegiem jeziora z... lawą! a poza tym po lawie nie pływają statki. Klikamy na Utwórz widzimy puste pole do wykorzystania

Do rzeczy proces tworzenia mapki przedstawię w postaci punktów celem jest mapki morskiej gdzie bitwy dzieją się na wyspach:

1. Generujemy mapkę

Typ II, suwaki: wysokość na full a zburzenia do połowy. Mamy lekkie zburzenia które urozmaicą teren

 
2. Wlewamy wodę na mapkę

Możemy zostawić bardziej wyglądające szczyty, to będą wyspy

3. Dorabiamy jeszcze dwie wyspy na morzu jedną na środku a jedną w rogu

Tą w rogu robimy przy użyciu Góry ostrej robiąc w jednym miejscu do dosyć wysokiego poziomu później używamy narzędzia Min/Max o sporym rozmiarze klikamy na szczyt góry i przeciągnij w dowolnym kierunku, zauważ że tam gdzie przeciągniesz kursor tam teren równa się ze szczytem góry tak orzesz stworzyć wysoką górę. Teraz widza na górę ustaw intensywność i rozmiar do końca włącz Uśrednienie teraz kliknij i przytrzymaj na zboczu zauważ że góra równa się z wodą, wciśnij Alt+G (pokazuje drogi którymi morza przejechać) i uśredniaj to zbocze dopóki nie pojawi się tam droga, jest to wjazd. Wyspę na środku tworzy się przy użyciu Góry Płaskiej (roz.&inten. na full) jak wyłoni się ląd trzymając przycisk myszy przesuń szybko kursor obok gdzie niema lądu itd.

4. Wstawianie dodatków i punktów startowych

Wstawianie odpowiednio do klimatu dobranych drzew, pojedynczych głazów i budynków. Wraki budynków najeży stawiać w miarę regularnie nie powinny się za bardzo powtarzać, dobrym pomysłem jest też dawanie jakiegoś wraku gdzieniegdzie lub też robienie całych rozwalonych miast wtedy dla efektu należy dać pod te ruiny jakąś texture która wygląda jak zwykła czarna ziemia, nie rozpędzaj się mocno bo jak zaśmiecisz całą powierzchnię na bazę (no chyba że masz na to dużo miejsca) by wstawić ruinę wybierz zakładkę Obiekty tam gdzie pisze UCS należy rozwinąć i wybrać Neutralny a w polu poniżej należy wybrać Budynki. Punkty startowe to bardzo ważna część mapy dzięki nim marzona rozpocząć grę, na zakładce Obiekty w menu rozwijanym gdzie ostatnio wybrałeś Budynki wybierz Punkty startowe kliknij na Gracz 1 i ustaw punkt w odpowiednim miejscu, dla dalszych graczy trzeba przestawić liczbę graczy z zera na 1 i ustawić następny punkt.

5. Surowce

Surowce należy ustawiać blisko bazy by ich później nie szukać

6. Tunele

 Tunel są przydatne by przedrzeć się do bazy wroga niezauważonym a na mapkach wodnych przydają się w transporcie jednostek które nie mógł pływać.

7. Jednostki i fabryki

W edytorze można wstawiać jednostki i budynki dowolnej strony tylko wystarczy kliknąć na przycisk ze znakiem zapytania na zakładce Obiekty ustawić odpowiednio strony konfliktu kliknąć na OK wybrać stronę z menu rozwijanego numer gracza do którego będą należeć budynki/jednostki i można ustawiać. Podczas ustawiania potyczki należy wybrać Ilość Pojazdów Domyślna a nie Jeden pojazd.

 

Efekt pracy, wypakuj do katalogu Levels ( musisz go utworzyć samodzielnie ) w głównym katalogu.

Inne moje mapki to "Wyspy Wojny" i "Twain Mainlands" można je ściągnąć z działu Download / mapy.

Porady ogólne

Mapa by się podobała musi spełniać pewne wymogi:
- Nie powinno być utrudnień podczas budowania (żadnych pagórków itp).
- Każdy gracz powinien mieć takie same warunki do rozbudowy i rozwoju bazy.
- Nie przesadzaj z surowcami koło bazy mogą one trochę popsuć grę więc dawaj trochu koło bazy każdego gracza i zrób rezerwy z dala od bazy.
- Sprawdzaj czy jest przejazd w pagórkowatych miejscach i stromych podjazdach używając klawiszy Alt + G
- Gdy grasz na serwerze EarthNet nie wymądrzaj się i nie rób sobie lepszych warunków niż przeciwnicy bo gdy się kapną to się zemszczą!
- Pamiętaj że nie da się budować na piachu i skale.
- Pamiętaj że mostu nie da się postawić na zbyt głębokiej wodzie.
- Rozmieszczaj artefakty równomiernie, nie umieszczaj (zbyt dużo) ich tuż obok punktu startowego niech inni się męczą

Pisał @ldi dla WEC
Wszelkie uwagi proszę kierować na adres [email protected]